Klassiek concert

Klassieke muziek luisteren kost moeite en een lange concentratieboog en voor beiden lijken we tegenwoordig weinig tijd te hebben. We moeten immers nog het nieuws bijhouden, whatsappen, carrière maken, een leuke vriend of vriendin vinden en dat alles ook nog zo mooi mogelijk fotograferen en op Instagram zetten.

Terwijl moeite doen en langdurige concentratie onmisbaar zijn voor geluk en voldoening op langere termijn. Wie weleens een concertgebouw van binnen heeft gezien, ziet dat het publiek bij een klassiek concert voor het overgrote deel bestaat uit welgestelde vijfenzestigplussers en er weinig nieuwe aanwas is.

Klassieke-muziekliefhebbers vinden het heerlijk om hun kennis te etaleren. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘De pianissimo passage in het allegretto uit Beethovens Zevende in de uitvoering van Brüggen was voortreffelijk.’ Laat je daardoor niet afschrikken. Je hoeft er niets vanaf te weten om het mooi te vinden. Er gelden ook bepaalde etiquettes, vooral wat betreft applaus.

En waarom zou je ook de moeite nemen om een uur lang in opperste concentratie naar een klassiek stuk te luisteren, als Spotify elke week opnieuw een persoonlijke afspeellijst voor je klaarzet met je favoriete muziek?

Meer over een klassiek concert

Het lijkt een hele kluif om de 500 jaar die de klassieke muziek beslaat te ontwarren, maar voor wie zich er even in verdiept is het eigenlijk vrij overzichtelijk. En het loont de moeite, want omdat het zo veel en zo divers is, zit er voor iedereen wel iets moois tussen.

De westerse klassieke muziek begon in de middeleeuwen met één zanglijn. Die werd gezongen in de kerk en niet opgeschreven. Na een paar honderd jaar kwam iemand op het geniale idee er een zanglijn bij te doen, toen werd het zogenaamd ‘meerstemmig Gregoriaans’. Bovendien werd de muziek steeds vaker opgeschreven en werd het belangrijk door wíe: het fenomeen componist ontstond.